به گزارش سلام لردگان به نقل از مجتبي رحماندوست نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاري فارس در واکنش به کاريکاتور اهانت‌آميز روزنامه شرق به رزمندگان اسلام در هفته دفاع مقدس اظهار داشت: اهانت کردن مجاز نيست و معتقدم اين کاريکاتور اهانت به رزمندگان اسلام است.

نماينده مردم تهران در مجلس تأکيد کرد: اين نوع کاريکاتورها ذره‌اي از بيداري و بصيرت رزمندگان نمي‌کاهد و خورشيد آنها را کم‌فروغ نخواهد کرد بلکه تنها اين افراد ماهيت خود آنها بيش از پيش آشکار مي‌کنند.

وي بر همين اساس گفت: عطاءالله مهاجراني زماني که وزير ارشاد بود مدعي شد اگر ملت ايران و عراق از طريق گفت‌وگوي تمدن‌ها از يکديگر شناخت داشتند جنگي شکل نمي‌گرفت که بنده همان‌جا به وي پاسخ دادم ماهيت دفاع مقدس را نشناخته است؛ چراکه ملت ايران و عراق با يکديگر جنگ نکردند بلکه دستي که اين جنگ را به راه انداخت رژيم صدام به نمايندگي از آمريکا اسرائيل بود.

رحماندوست اضافه‌کرد: فرداي آن روز مهاجراني گفت اين برادر جانباز منظور مرا درک نکرده است؛ البته بنده ديگر پاسخي به وي ندادم چراکه اين حرف مهاجراني را نوعي عقب‌نشيني مي‌دانستم.

وي با بيان اينکه اين کاريکاتوريست بايد درباره اقدام خود توضيح دهد، يادآور شد: آزادي به معني اهانت نيست و با توجه به برداشتي که داريم اين تصوير اهانت است و بايد در مقابل گفت «اي مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست عرض خود مي‌بري و زحمت ما مي‌داري».

رحماندوست در پايان خاطرنشان کرد: کشيدن اين تصوير نشانگر بي‌ظرفيتي و نفهمي کاريکاتوريست آن از دفاع مقدس است.
===================
وقتي روزنامه شرق پيشاني‌بند رزمندگان را چشم‌بند مي‌کند

خبرگزاري فارس: روزنامه شرق پيشاني‌بندها را که نماد و نشانه دفاع مقدس و جنگ نابرابر هشت ساله به شمار مي‌رود به سياه‌ترين شيوه ممکن به سخره گرفته است.



به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه جوان، در هفته دفاع مقدس سه‌شنبه 4 مهر، روزنامه شرق در صفحه آخر خود به طرز باورنکردني و هتاکانه براي هفته دفاع مقدس سالگرد گرفته است؛ جنس و شيوه اين روزنامه براي تکريم يادگاران دفاع مقدس هم در نوع خود قابل تأمل است و اگر من خزانه‌دار علامت‌هاي سؤال و تعجب بودم، همه علامت‌هاي سؤال و تعجب را براي اين کار شرق خرج مي‌کردم.

شرق مناسب‌ترين ستون براي تکريم دفاع مقدس خود را ستون کاريکاتور خود يافته است؛ در کاريکاتور کارتونيست اين روزنامه، آدم‌هايي را مي‌بينيم که به سبک و شيوه بسيجيان هشت سال دفاع مقدس، پشت سر هم رديف شده‌اند و صف کشيده‌اند، همچنان که در دفاع مقدس مرسوم و متداول بود که بسيجيان، پيشاني‌بندهاي خود را مي‌بستند؛ پيشاني‌بندهايي که روي آنهانام پرافتخار «يا حسين» و «يا زهرا» به رسم تبعيت از تشيع علوي و مدد از انفاس قدسي ائمه درج شده بود، اين پيشاني‌بندها در واقع خلاصه و عصاره عزت پرچم ما بود که پيشاني سربازان عزت و افتخار و مريدان و سرسپردگان به امام را مزين کرده بود.

امروز اما درست در سالگرد عزت و افتخار ما که انتظار مي‌رود رسانه‌ها در پاسداشت و تکريم روح آن حماسه‌هاي بزرگ گامي بردارند، روزنامه شرق گام وارونه‌اي را برداشته و اين پيشاني‌بندها را که نماد و نشانه دفاع مقدس و جنگ نابرابر هشت ساله به شمار مي‌رود، به سياه‌ترين شيوه ممکن به سخره گرفته است، اما محتواي اين کارتون چيست و کدام چشم‌انداز را نشانه رفته است؟

کارتونيست اين روزنامه سنگ بزرگ خلاقيتش را در فلاخن قرار داده و جاي پيشاني‌بندها را دستکاري کرده، يا زهرا يا حسين‌هاي ما رفته‌اند پشت يک سياهي مطلق؛ آنگاه اين پيشاني‌بندها به شکل چشم‌بندهاي مشکي روي چشم آدم‌ها آمده است، يعني اگر تا ديروز «يا زهرا» و «يا حسين» و «نصرمن‌الله و فتح قريب» بود، امروز تشخيص ما اين است که آن پيشاني‌بندها جز چشم‌بند و دستاويزي براي پذيرشي يک کوري هشت ساله نبودند.

شما با اين کارتون مي‌خواهيد چه بگوييد؟ مي‌خواهيد بگوييد هشت سال دفاع مقدس، هشت سال شليک کور بود؟ يعني هر کس که در اين دفاع حضور داشت، اول چشم‌هايش را بست و بعد رفت؟ يعني هيچ نوري در اين دفاع نبود؟ ما هشت سال کورکورانه به سمت ديگري تيراندازي کرديم؟ يعني از زاويه ديد روزنامه شرق همه سال‌ها و روزها جايي مي‌رفتيم که نمي‌دانستيم کجاست؟ اين همه شهيد، جانباز و آزاده، چمران و همت و باکري و زين‌الدين و علم‌الهدي نمي‌دانستند کجا مي‌روند و براي چه مي‌جنگند؟

يعني چمران چشم‌بند بسته بود که پشت پا زد به افتخارات علمي‌اش در ينگه دنيا و آمد از عزت و آبرو و سرمايه‌هاي معنوي اين مملکت دفاع کرد؟ اين سلسله‌اي که شما در پرسپکتيو اين کارتون نشان داده‌ايد سلسله کوري نيست، شهدا سلسله کوري نيستند، مگر مي‌شود روز‌ي‌خواران سفره خدا را در سلسله کوري نشاند؟

بسيار نکته قابل تأملي است که اين روزنامه، 3 مهر در پس زمينه يک گفت‌وگو، اول به حجاب زن مسلمان حمله مي‌کند و تلويحاً با معادل‌سازي «سياهي چادر» با «سياهي اعتياد» آن را نشانه عقب‌ماندگي و با پس‌گرايي و افيوني معرفي مي‌کند و درست روز بعد از آن در صفحه آخر خود به گستاخ‌ترين نحو ممکن بسيجيان، شهدا و آزادگان و همه آنهايي که براي دفاع شرف و ناموس و عزت ايران جانبازي کردند در سلسله کوري مي‌نشاند.



روزنامه شرق از سالهاي دوران موسوم به اصلاحات متولد شد و به دفعات مکرر به خاطر پيشبرد ماموريت رسانه اي دشمن در ايران از انتشار بازمانده است.

اين هم کاريکاتور:

خدا عاقبت همه مون رو ختم به خير کنه!!!!